Obciążenie i ekwipunek

W Old-school Essentials przedstawione są dwa warianty zasad obciążenia (warto zauważyć, że zasady obciążenia są w całości opcjonalne w tej grze). Dla swojego stołu wybrałem wariant pierwszy, ponieważ jest prostszy. Wariant drugi wymaga liczenia obciążenia każdego przedmiotu, co wydało mi się nadmierną komplikacją.

Zanim przejdę dalej, chciałbym zatrzymać się nad jednostką obciążenia - monetą. 10 (słownie: dziesięć) monet to pół kilograma. Postać może nosić 1600 monet obciążenia, czyli 80 kg. Dużo? Mało? Dlaczego wszyscy tak samo?

Moneta, która waży 50 gramów, to całkiem spora moneta (sic!). Przy naszym stole stosuję wyjaśnienie, że moneta to jednostka obciążenia, a nie wagi, tj. trudności jaką postaci sprawi noszenie danego ciężaru. A więc postać, która niesie 1600 monet obciążona jest przez ich ciężar, nieporęczny kształt, dźwięk wydawany przez nie itp. W ten sposób łatwiej (mi) przełknąć dziwaczny przelicznik. Gdy widzę wśród graczy dalszy brak zrozumienia, przyznaję, że złoto to XP, a więc to ograniczenie ma rodzić komplikacje i wyzwania dla nich (np. jak wyciągnąć więcej XPa niż jesteśmy w stanie udźwignąć albo które skarby mamy zabrać ze sobą).

Podczas rozgrywki pojawiły się dwa pytania - co to znaczy nieść skarb oraz gdzie ja to upchnąłem/ęłam.

Noszenie skarbów

Ubranie i zbroja mają swoje miejsce w powyższej tabeli. Na broń i sprzęt podręczny na razie przymknijmy oczy. Postać jest obciążona przez skarby, gdy zajmują jej obie dłonie, jest ich bardzo dużo, ograniczają jej ruchy itd. W praktyce oznacza to, że postać:
  • niesie dużą sakwę oraz inny pojemnik, 
  • ma plecak oraz przynajmniej dwa małe worki,
  • ma dwa plecaki, jeden z przodu, drugi z tyłu,
  • trzyma co najmniej cztery małe worki,
  • niesie coś nieporęcznego w obu rękach,
  • gdy ciągnie coś po ziemi (np. rannego towarzysza), to jej prędkość jest 30' (10').

Wszystkie te pojemniki muszą być w ok. połowie zapełnione, by obciążały postać. Maksymalne obciążenie pojemników wygląda tak:

  • mały worek: 4 przedmioty lub 200 monet,
  • plecak: 8 przedmiotów lub 400 monet,
  • duża sakwa: 12 przedmiotów lub 600 monet.
Pierwszy warunek jest uproszczeniem. Jeśli któraś strona jest niezadowolona, wtedy liczymy sumaryczne obciążenie (jest to ukłon w stronę wariantu drugiego, jest to też próba bycia precyzyjnym).

Rozmieszczenie ekwipunku

  • Sprzęt może być na postaci - zbroja, ubranie, bielizna. Takie rzeczy zapisujemy na karcie postaci. Nie mają one górnego limitu (w granicach rozsądku, patrz akapit wyżej).
  • Podręczny sprzęt (do pięciu przedmiotów) również zapisujemy na karcie postaci. Jest to przykładowo miecz w pochwie, łuk przerzucony przez ramię, eliksir w pasie na eliksiry. Sięgnięcie po podręczny przedmiot nie zabiera wiele czasu (tj. rundy).
  • Pozostały sprzęt musi być zlokalizowany w jakimś pojemniku. Wyciągnięcie właściwej rzeczy trwa 1 rundę - ma to znaczenie podczas spotkań. Te przedmioty zaznaczamy na osobnych karteczkach:
    • jasne karteczki to małe worki,
    • zielone to plecaki,
    • niebieskie to duże sakwy.
  • Na cienkich paseczkach zaznaczone są inne rzeczy, np. wierzchowce.

Tak to wygląda. Poniżej kilka przykładowych kart postaci:






Gdy wrzucałem karty do skanowania, pomyślałem sobie, że w sumie to nie są one takie znowu czytelne, tzn. ja nie mam pojęcia co jest w którym pojemniku, ale wierzę w swoich graczy. Cóż innego mi zostało?

Acha, widzę, że niebieskie karteczki dostają się również pomagierom/przydupasom ;).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciągłość i podział

Podróż w czasie