Plotki, abstrakty i B2

Początek grania w B2 jest raczej z tych powolnych (wciąż jesteśmy na początku). Brak tu lubianych współcześnie pościgów, wybuchów, emocji. W sumie sytuacja w module tak jak stoi (nie korzystam z niego w ten sposób), jest niezwykle statyczna. 

Sporo już napisano na ten temat (np. tutaj i tutaj, oraz tutaj, i przede wszystkim tutaj), nie chcę się powtarzać, więc zajmę się tym, co sam zmieniłem i jak to zaburzyło moduł lub nie.

Okładka B2



Strażnica

Siły Chaosu wypadają blado w porównaniu z armiami Ładu, dlatego znerfiłem te drugie. 

Dlatego:
  • wywaliłem ze 40 chłopa z Strażnicy (zginęli na patrolach, w potyczce, ze stolicy nie przysłano nowych posiłków),
  • ograniczyłem lepsze pancerze - Straż (Watch) raczej ma zbroje skórzane, dopiero Gwardia (Guard) paraduje w pełnej płycie,
    • za trzecim czytaniem dotarło to do mnie, że pomiędzy Strażą a Gwardią powinny być jakieś niesnaski,
    • tzn. nie wynika to wprost z modułu, ale c'mon, to ci z zewnętrznego muru nadstawiają karku i wykonują całą ciężką robotę, a rycerze zbijają bąki,
  • miesiąc przed rozpoczęciem rozgrywki zburzyłem wieżę, tę w prawym dolnym rogu strażnicy; tzn. nie ja, tylko koboldy,
    • wprowadziłem też zdrajcę i jeszcze kilka atrakcji - niechże kult ma swoje macki w Strażnicy.
Nota bene, poświęcę jeden akapit, by napisać, że JAJO odwalił kawał dobrej roboty nie nadając imion NPCom. To niezwykle ułatwia moją robotę w dostosowywaniu modułu do settingu. \

Magia

Liczba +1 w tekście przytłacza (Raggi policzył: 69 lub więcej). Nie wiem, co z tym począć... postanowiłem przygotować sobie tabelkę, która dodaje jakieś tło fabularne do tych +1. Coś w stylu: fantastyczne pochodzenie | funkcja | poprzedni właściciel. 

Zastanawiam się też, czy nie ukraść rozwiązania z Earthdawna i zmusić w ten sposób graczy do poznawania tła przedmiotów.

Nieumarli

Do kosza z amuletami.

Eksploracja

300 metrów na godzinę. 

15 godzin, by dotrzeć do Jaskiń. 

Oddalonych o 5 km.

A zasady szukania - poza 4 kwadratami w grze nie ma nic do szukania. Jaskinie chyba tego nie wymagają? To nie jest tak, że można wejść do wąwozu i nie zauważyć Jaskiń. Z resztą jaki błazen, a nie MG, zrobiłby coś takiego. Spójrzcie, tu, o tu, jest zabawa, ale wyście po prostu szybko (300 metrów na godzinę, przypominam) przebiegli przez wąwóz i nie zauważyli otworów w ścianach.

Sprawdzałem ten fragment kilkanaście razy, aż w końcu mnie olśniło - 3 kratki na turę, zamiast godziny, dadzą nam prawie dwa kilometry na godzinę. Z tym można pracować.

Plotki

Potrzebowałem 2 (słownie: dwóch) sesji, by wyleczyć się z fałszywych plotek. A dokładniej tych, które są nieistotne, tych, które prowadzą na nudne manowce. 

Zapewne nie rozumiem starej szkoły, ale poświęcenie sesji na szukanie wiatru w polu nie jest najlepszą zabawą. Porażki przynoszą lekcje, błądzenie po pustkowiach zniechęcenie. Inaczej bym na to patrzył, gdybyśmy grali kilka razy w tygodniu wielogodzinne sesje, ale tak nie jest. Ale to tak ogólnie piszę.


Wracając do modułu:
  • 2 - nie wiem, co miałbym z tym zrobić jako gracz - nie iść do Jaskiń?
  • 6 - mniej więcej w tym samym czasie wyszedł DMG, w którym JAJO przedrzeźnia panikarskich graczy, którzy marnują czas na szukanie pułapek,
  • 9 - i co z tego?, można było pójść o krok dalej - nadobna niewiasta jest przetrzymywana w jaskini na końcu wąwozu - w ten sposób drużyna może wepchać się w duże kłopoty, ale przynajmniej wpłynie to w ciekawy sposób na ich decyzje,
  • 10 - doceniam,
  • 14 - też ok,
  • 15 - gdyby w grze był łatwy sposób na załatwianie krasnoludów, mogłoby to być nawet udane,
  • 19 - szkoda, że gra nie zapewnia nam kogoś, kto wrócił (patrz 2).
Pozostałe plotki są ok, choć boli mnie to, że żadna nie przybliża postaci do wąwozu i Jaskiń (wystarczy słówko o napaściach na karawany wzdłuż drogi na północny wschód). Mało jest też interakcji pomiędzy podziemiami a Strażnicą. Zaledwie jeden kupiec, którego w żaden sposób gracze nie zlokalizują dzięki tej informacji.

Możliwe, że moja niechęć wynika z tego, że gracze na razie nie mieli żadnego pożytku z plotek, zobaczymy, co będzie dalej.

Abstrakty

To akurat nie jest część modułu, ale dodałem mały generator do swoich materiałów, by ułatwić sobie zadanie. Raz na tydzień losowałem nowe wydarzenie oparte na kilku słowach z tabelek.

Ech, słabo to wyszło. Przez dwie minuty gry gapiłem się na kartkę, by na końcu stwierdzić, że w tym momencie postaci graczy to nie dotyczy.

Dlatego używaniu abstraktów podczas swoich sesji mówię nie. Zbyt wiele czasu zabiera mi interpretacja wyniku. Może pora jest zbyt późna, może presja zbyt wielka, ale kupy się to nie trzyma.

Po ostatniej sesji postanowiłem losować kilka wydarzeń do przodu i notować je sobie na później. Na razie to podejście działa, z resztą co miałoby nie działać?

Podsumowanie

Nie wiem, chyba dobra jest Strażnica i Jaskinie. Rady Gygaxa są fajne, słowniczek kształcący (na końcu książeczki, tak jak i innych modułów z tej serii, jest słowniczek trudnych pojęć), ale żebym miał piać z zachwytu, to nie. 

Rady i lekcje zostały przyjęte przez środowisko, a późniejsi twórcy unikają tych elementów, które w B2 szwankują, więc moduł spełnił swoje dydaktyczne zadanie.

Kampania trwa dalej, być może za tydzień czy dwa wszystkie trybiki zaskoczą i gra nabierze rozpędu, a wtedy inaczej będę o niej pisał. Na razie to tyle.

Okładka B2, uwielbiam kolory nieba nad fortecą

Komentarze

  1. Polecam rzucić okiem na AX1: The Sinister Stone of Sakkara do ACKS. Setup jest identyczny (strażnica i loch z różnymi humanoidami), ale AX1 i mi się wydawał sensowniejszy, i gracze lepiej się bawili.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za polecenie. Dużo dobrego słyszałem też o Ironwood Gorge.

      Do B2 przekonały mnie dwie rzeczy: historyczna rola modułu oraz jego klimat. Bardzo podoba mi się to proste fantasy.

      Z czasem autorzy oraz fani ulegli znudzeniu wanilią i odeszli bardzo daleko od fantasy milieu z AD&D czy w ogólności od starej fantastyki. Jest to zupełnie zrozumiałe - szkielety czy orkowie po raz setny ani nie bawią, ani nie straszą, tylko nudzą.

      Jednak z tego co widzę u graczy i u siebie(jesteśmy, powiedzmy, kolejnym pokoleniem grających) ta eskapistyczna, prostsza fantastyka ma niesamowitą siłę oddziaływania.

      Dlatego poczekam i zobaczę, co będzie dalej :).

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Ironwood Gorge - Z takich ciekawych widziałem też B2.1: Game of Kobolds, który próbuje z frakcji B2 zrobić taką mini Grę o Tron. :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Fate x 5e

Obciążenie i ekwipunek